zondag 29 januari 2023

Verslag van de 2e Winterbosloop in Beek

Ruben Garretsen

Ruben Garretsen zet zegereeks voort in Beek

Door Benno Stevering

BEEK – Ruben Garretsen van het Argo topteam uit Keijenborg won zondag net als vorige week overtuigend  in Beek tijdens de 2e bosloop de vijf kilometer in 17.30 minuten. Ondanks een drukke artsenstudie weet hij nog voldoende tijd te vinden om te trainen. ’’Ik was goed gekleed vanwege de kou, echter zonder lange tight met blote benen, dat beviel goed. Volgende week loop ik de 10 mijl van Apeldoorn.’’ Frank Reintjes uit Oud Zevenaar eindigde bij de 50-plussers achter Marcel Jolink uit Gaanderen en sprak over pure nostalgie. Hij stond in Beek immers al meermaals op het podium. Bij de vrouwen was Michelle Evers uit Wehl de rapste atleet in 22.46 minuten. Lobke Hendriksen uit Ruurlo hield met 23.06 minuten het verschil beperkt.                                                                         

Op de tien kilometer finishten slechts vijf atleten onder de veertig minuten. Zonder tegenstand won de 16-jarige Argonaut Luca Greven uit Doetinchem, in een respectabele 37.24 minuten.  Met een geringe looptraining liep hij vorige week 18.15 over vijf kilometer. In verhouding liep hij de tien kilometer derhalve in een snellere tijd. ‘’Mijn voorkeur blijft echter uitgaan naar de technische atletieknummers. Die vind ik echt leuker. Volgende week start ik weer op de vijf kilometer.’’  Tijn Piest uit Varsseveld bezette de tweede plek in 38.05 minuten. Snelste atleet uit Beek werd met een derde plek Roel Tinneveld in 38.30 minuten. Michel Elshof uit Kilder passeerde als vierde de meet. Zijn focus staat op de Rotterdam marathon en het voltooien van een goed triatlonseizoen. Een dertiende klassering was er voor de 54-jarige Tjeerd Dijkstra uit Duiven met 43.21 minuten. ’’Ik loop al wel dertig jaar, maar hier voor het eerst. Omdat ik het parcours niet kende wilde ik ook niet voluit gaan. Lof voor het mooie, afwisselende parcours vol heuvels, zand en open stukken. Deze tien kilometer past mooi in de training en aanloop naar de marathon. Ik zamel tevens geld in voor de kankerbestrijding door het lopen van mijn kilometers.’’ 

Uit de Liemers was het ook de 72-jarige atleet Willy Elshof uit Didam, lid van Antilope die opvallend presteerde. Met een tijd van 50.18 minuten was hij tevreden. ’’Net als voor veel andere atleten van de oude garde is het voor ons meer het ophalen van mooie herinneringen in Beek. We liepen al 45 jaar geleden ons rondje om uitspanning ’t Peeske. De prijzenkast op zolder is groot. Mijn besttijd was 35.50 minuten ooit op de tien kilometer. Toen liepen we vier keer een rondje van 2.5 km, voor het publiek een stuk leuker. Samen hielden we ons staande op een parcours vol sneeuw en ijzel. Knokken tegen Frans Goudart, Wim Kronenburg, Jan Wolbrink, Roel Jolink, Jan de Ruijter, Jos Hagen en Mat Hoksbergen. Ik liep 13 marathons. Mijn besttijd was 2.48u. Nog steeds loop ik graag in het bos. Bewegen blijft belangrijk met name wanneer je ouder wordt. Tegenwoordig loop ik minder wedstrijden en moet je er meer voor doen. In de heuvels verlies je kracht. De jeugd loopt nu van je weg. Ook de trainingsarbeid wordt zwaarder. Heel en gezond blijven is het devies. Je moet luisteren naar je lichaam, je energie goed verdelen, blessurevrij blijven, rust nemen en herstellen waar nodig. Toch mis je af en toe die prikkel om een wedstrijd te lopen. Plezier blijft bij ons voorop staan. Lof voor de complete organisatie SOB die ons deze mogelijkheid biedt. Belangrijk blijft voor de lopers dat het parcours zoveel mogelijk intact wordt gelaten.’’ 

Met 41.32 deed de Doetinchemse wethouder Jorik Huizinga van zich spreken. De Doetinchemse Cross fit atlete Anna Masselink liep van start op kop af, had op de eindstreep slechts vijf tellen voorsprong op Francis Elshof uit Kilder. De algeheel fitte Masselink noteerde 47.45 minuten: ’’Mijn doel is gericht op het lopen van de marathon van Amsterdam in oktober. Acht keer per week doe ik aan cross fit en twee keer hardlopen erbij. Deze fitheidscombinatie bevalt goed. Het parcours kent veel vals plat. Omhoog en omlaag, dan kan ik goed bijkomen. Even afwachten of ik komende zondag van de partij zal zijn. Ik vond het in ieder geval wel erg leuk.’’  

Op de 1000 meter was het Pleun Wolters uit Etten die 4.55 minuten neerzette en won bij de meisjes, gevolgd door Sofy Welman uit Wehl in 5.14. Lars Kraan uit Ulft zette de snelste tijd neer bij de jongens in 4.27 minuten. Quin Wanders uit Ulft werd tweede in 4.31 minuten. Cas Jansen uit Zevenaar was rap op de twee kilometer met 8.51 minuten. Bij de meisjes was het Isis Neijland uit Terborg die verassend tweede werd met 8.53 minuten. Ook De Duitse Jarla Schlutter uit Rhede liep sterk en realiseerde 8.56 minuten. 

De tweede editie in Beek trok 179 deelnemers. Met een veertig tal vrijwilligers wist Stichting Omloop Beek (SOB) weer een mooi evenement neer te zetten. Roosendaal Schilderwerken, uitspanning t Peeske, Run2Day, Natuurmonumenten waren de hoofdsponsoren van de winterbosloop. Komende zondag zal de afsluitende editie plaatsvinden. Bij de vijf en tien kilometer werden door voorzitter Jan Leuverink van het SOB de dagprijzen uitgereikt.

Geen opmerkingen: