zondag 18 december 2022

Verslag van de 1e Dijkencross in Pannerden

Luuk Maas (37) en Daan Reintjes

Tweestrijd toppers, hardloopmaatjes Daan Reintjes en Luuk Maas

Door Benno Stevering

PANNERDEN – Prachtig om onder winderige winterse omstandigheden met drie graden onder nul zondag de Nederlands Kampioen tien en halve marathon Luuk Maas uit Tilburg te zien strijden tegen zijn trainingsmaat topper Daan Reintjes uit Oud-Zevenaar. Tijdens de eerste editie van de Dijkencross Pannerden na de coronatijd. gunde Maas met 1 tel achterstand vriend Reintjes in zijn domein de eerste plek in een zeer snelle tijd van 30.20 minuten. De derde plek ging naar Dennis van Delft uit Arnhem in 33.00 minuten die tevens hiervoor al de vijf kilometer op naam zette. Marcel Vervelde uit Doetinchem werd zevende overall in 35.46 minuten. Ilse Kerpel uit Aerdt werd de snelste vrouw in 44.01 minuten, gevolgd door Danielle Bragonje uit Zevenaar en Mirjam Lueb uit ’s-Heerenberg.

Kou is emotie, maar die is uit te schakelen. Dat lieten deze toppers zien. Luuk heeft de betere pr ’s staan.  Tevens is Luuk Nederlands Kampioen op de tien en halve marathon. Maar onlangs was Daan tijdens de Zevenheuvenloop de rapste van de twee. De atleten volgden het schema van coach Titus Fierkens uitstekend. Maar men moest wel degelijk aan de bak. Liemerse winnaar, de 29-jarige Daan Reintjes uit Oud-Zevenaar: ‘’We trainen vaak samen. Soms wel drie keer per week. Zo werd onze training vanuit huis van dertig kilometer opgesplitst in drie blokken van tien kilometer met als kern de Dijkencross waarbij we minimaal 3.05 minuten per kilometer moesten lopen. Dat lukte meer dan voortreffelijk ondanks de ferme tegenwind in de laatste twee kilometer op de Aerdtse dijk. Daar voelden we de wind het hardst. Het is echt genieten onder deze heroïsche omstandigheden. Door de ferme kou stonden er relatief weinig toeschouwers langs het parcours. We liepen mooi samen op. Dit is prachtig om het samen te mogen doen. Dik tevreden hiermee. Onze eindtijd was weliswaar 30.20 minuten. Luuk kwam een tel later over de eindstreep. De afstand in Pannerden was 9.8 kilometer. We liepen derhalve nog tweehonderd meter na de finish door en noteerden een uitstekende 30.50 minuten op de tien kilometer. De Carbonwedstrijdschoenen droegen wel degelijk bij tot het eindresultaat. Vele lopers lieten hun eindtijden aanscherpen dankzij de carbonschoenen. Je voelt je ermee feitelijk naar voren schuiven. Luuk had nooit eerder in Pannerden gelopen, voor hem een unieke trainingservaring en leuk om dit samen te doen. Doel is om in 2023 onze pr’s aan te scherpen. Zo wil ik onder de 29 minuten lopen op de tien kilometer en Luuk onder de 28.30 minuten. Bij het NK 10 km in Schoorl strijden we om de medailles. Daar verwachten we de volledige Nederlandse top. In Valencia willen we een mooie eindtijd op de tien lopen. De 23-jarige Luuk hoopt zich nog bij de top vijf bij de Sylvestercross te lopen in Soest. Vermeldenswaardig is dat we onze schema’s van elkaar kunnen zien via het internet. Dat is uniek omdat je dan kan zien wat de ander die dag traint.’’ Daan geeft aan dat mocht hij stoppen met topsport dat hij hier de gehele dijkencrosscompetitie wil lopen gezien het mooie rondje in Pannerden. Coach Titus Fierkens was zichtbaar verrast en blij met de prestatie van de jonge atleten. De kerntraining hebben de beide toppers prima afgerond. Het getuigd ook echt van onderlinge vriendschap hoe de een de ander in zijn contreien de winst gunt.

Nummer zeven overall, Marcel Vervelde uit Doetinchem, snelste veertiger liep 35.46 minuten. ‘’Ik loop voor mezelf, gemiddeld zeventig kilometer per week en ben niet bij een vereniging aangesloten. Hardlopen doe ik sinds drie jaar en loop de gehele competitie mee. Ieder jaar zie ik vooruitgang. De laatste kilometer was lastig tegen de wind. Mijn pr heb ik gelopen in 35.33 minuten.’’

Achterhoeker Michel Elshof uit Kilder gaat voor de gehele competitie. Hij werd ook de snelste vijftig plusser: ‘’Het ging erg goed vandaag op de tien kilometer met 36.41 minuten. Concurrent Fred Keurntjes uit Zevenaar liep net achter mij. Pannerden is voor mij net als vele andere lopers uit de regio erg speciaal. Het evenement is redelijk bezet en de periode rond oud en nieuw geeft vaak winterse omstandigheden, de onderlinge heroïsche strijd tegen de elementen blijft een aparte dimensie. Hardlopen in de kou en tegen de wind heeft altijd wel wat!’’, aldus Elshof, eerste bij de vijftig plussers. ‘’Ik doe hier mee aan de gehele competitie. Daarna volgt de winterbosloopcompetitie Beek. Sporten is altijd al onderdeel geweest in mijn leven. Afgelopen jaar volbracht ik de Amsterdam marathon en de hele triatlon in Almere. Ik ben aangesloten bij Triatlonvereniging Triathliem uit Didam. Ik werd tweemaal Nederlands kampioen in mijn leeftijd en tweede van Europa. Ook sport en train ik met mijn vrouw. Bij de triatlon verlies je als je ouder wordt meer met het hardlopen ten opzichte van zwemmen en fietsen. Dat merk je. Op 16 april doe ik als 55 plusser een gooi naar het Nederlands Kampioenschap marathon. Na de marathon volgt de triatlon weer. Regelmatig een wedstrijd lopen geeft voor mij een extra trainingsprikkel in de week. Dat is belangrijk.  Leeftijd is doorslaggevend voor een goede prestatie. Toch zou ik nog eens weer onder de 36 minuten op de tien kilometer lopen. De 25e editie van de Dijkencross heb ik op naam geschreven. Ooit liep ik hier al eens 31 minuten. In mijn salesgerelateerde functie kan ik ook met mijn computer vanuit huis werken en dat geeft een betere dosering voor mijn training.’’ Fred Keurntjes uit Zevenaar werd tweede vijftiger met een tijd van 38.47 minuten. Snelste vrouw op de tien kilometer werd Ilse Kerpel uit Aerdt in 44.01 minuten (31e overall). Veertig plusser Danielle Bragonje uit Zevenaar hield met 45.27 minuten het verschil beperkt. Mirjam Lueb uit ’s-Heerenberg werd derde in 46.34 minuten.

Nummer drie, Ciko-atleet Dennis van Delft uit Arnhem was content met zijn prestatie. Derde op de tien kilometer en winnaar op de vijf kilometer. Een uitstekende prestatie. ‘’In Valencia liep ik de marathon in 3.28 uur. De marathon in Eindhoven ging in 2.33 uur. Mijn besttijd op de tien kilometer ging ooit in 32 minuten. Maar ik train vaker relatieve duur.’’

De dames laten van zich spreken op de vijf kilometer

Eline de Jong uit Didam had net als de rest op de vijf kilometer de meeste hinder van de gure wind in de slotfase. Toch was zij in verhouding die dag de rapste dame met 20.11 minuten. ‘’Het ging lekker in Pannerden. Je weet nooit vantevoren of je je tijden kunt aanscherpen. Dit keer was de wind spelbreker. Ik ben erg blij dat ik tijdens de zevenheuvelenloop in Nijmegen onder de 58 minuten heb kunnen lopen. In Pannerden heb ik vier jaar geleden voor het laatst gelopen. Die coronaperiode heeft niemand echt goed gedaan. Vanaf Aerdt hebben we de wind tegen gehad. Dat is best pittig lopen. Nu heb ik twee weken vakantie. Even afwachten welke wedstrijd ik zal lopen.’’ Danielle Bragonje uit Zevenaar deed goede zaken met een tweede plek in 23.51 minuten. Een uur later zou zij ook de tien kilometer lopen en daar eveneens de tweede plek opeisen. Jade Maassen uit Zevenaar noteerde de derde tijd met 24.43 minuten.

Het Dijkencross comite was content met in totaal 185 deelnemers. Kijk op de website voor de andere data. Voorzitter Janssen van het Dijkencrosscomite was blij met de aanwinst van nieuwe leden binnen het bestuur. ‘’Het parcours is verder ongewijzigd gebleven. Men liep mee op eigen risico. De live stream was via onze website te volgen. De Dijkencross Pannerden is tevens mogelijk gemaakt dankzij de inzet van de vele vrijwilligers, waaronder ook nieuwe verkeersregelaars.’’

Geen opmerkingen: