zondag 6 december 2015

Verslag en uitslagen van de 20e Montferland Run in 's-Heerenberg

Michel Butter en Dennis Licht
De weloverwogen keuze van Michel Butter

Michel Butter finishte zondag als negende in de Montferland Run en liep op de 15km met 45.52 net even sneller dan zijn beste prestatie op die afstand tot nu toe, die dateert van vijf jaar geleden op hetzelfde fraaie en heuvelachtige parcours. ‘Dit is goed om hardheid op te doen en die zal ik in april in Rotterdam nodig hebben’, zo was het tevreden oordeel over deze tussenstap.

Dat de 30-jarige Noord-Hollander goed is hersteld van zijn marathon in Amsterdam bleek twee weken geleden al in de Warandeloop. Daar schaarde hij zich bij de beste Nederlanders en daaraan heeft hij te danken dat hij volgende week bij de EK Cross in Zuid-Frankrijk wéér een beetje snelheid en scherpte op kan doen. ‘Vanwege dat EK heb ik hier niet het snot voor de ogen gelopen. Maar Dennis Licht wilde er graag een echte wedstrijd van maken. Heuvel-op raakte ik steeds even los, maar ik kon ook steeds weer aanpikken’, aldus Butter. ‘En in de laatste kilometers ben ik nog even voluit gegaan.

Zijn keuze om op 10 april bij de Marathon van Rotterdam een tweede poging te doen om een startbewijs veilig te stellen voor de Spelen in Rio is een weloverwogen beslissing. ‘Mijn coach Guido Hartensveld en ik hebben ook gedacht aan Londen. Dat is weliswaar twee weken later, maar er zou voldoende ruimte blijven tot Rio. Het voordeel van die marathon is dat ik er ook met een “geschoonde” top-acht klassering kan voldoen aan de eis van NOC*NSF. Bovendien wilde de organisatie meewerken, net als dat overigens in Rotterdam het geval zal zijn.’

Toch werd het Rotterdam. ‘De doorslag is dat mijn vriendin zwanger is en uitgerekend is op 22 april, twee dagen vóór Londen. Als ik niet bij de bevalling zou kunnen zijn, had ik dat heel jammer, maar niet onoverkomelijk gevonden. De marathon staat nu eenmaal heel erg centraal in mijn leven. Maar als het kind bijvoorbeeld een week eerder zou komen, had dat mijn focus wel veranderd. Het zou heel erg onnatuurlijk zijn om me daar dan helemaal vanaf te keren.’

 ‘Een goede les van Amsterdam is dat ik wat meer ruimte moet hebben. In oktober was ik klaar voor een marathon in 2.10. Als het weer dan een beetje tegenzit, verspeel je nét teveel tijd, terwijl NOC*NSF geen rekening wenst te houden met de omstandigheden. Dat is een gegeven en dus wil ik ervoor zorgen dat ik in Rotterdam de vorm heb voor een tijd tussen 2.09 en 2.10.’

Dat hij een tweede poging zou gaan doen, stond nooit ter discussie. Anders dan Khalid Choukoud staat voor Butter vast dat hij naar de Spelen wil. ‘Ik ben een marathonloper en daar wil ik meedoen’, zegt hij. ‘Maar om de hardheid op te doen die ik denk nodig te hebben, zal ik wat meer wedstrijden lopen in de komende tijd.’
Die plant hij dan tussen drie trainingsstages in: eerst drie weken in Portugal en dan tweemaal een periode in Kenia.

Dennis Licht moest in het Montferland de deceptie van de Warandeloop van zich afschudden, waar hij zich nu juist níet in de EK-ploeg wist te lopen. ‘Door die ervaring durfde ik aanvankelijk niet echt te pushen. Maar ik liep héérlijk en in de laatste kilometer loop ik met mijn achtergrond als baanatleet iemand als Butter er uit’, grijnsde hij.

Licht werd zevende in 45.46; hij was zes seconden sneller dan Butter en ook voor hem was het een p.r. voor de race in ’s Heerenberg. Waarom lukte nu wel wat twee weken geleden mislukte?

‘Dat hebben we goed kunnen analyseren. Ik was weer té enthousiast aan het trainen. Als ik trainingsloopjes moet doen in 18km/u. en het gaat lekker, dan maak ik er vanzelf 19 of 20 km van. Dat soort concessies moet ik niet doen, want dan sta ik niet uitgerust aan de start van de wedstrijd. Maar zoals mijn coach Honoré Hoedt zei: de startbewijzen voor Rio worden in april en mei verdeeld en niet in de winter.’

De grootste naam op de startlijst was die van Meseret Defar, de tweevoudig Olympisch (2004 en 2012) en wereldkampioen (2007 en 2013) op de 5000m. Na een afwezigheid van twee jaar wegens de geboorte van een kind liep ze in ’s Heerenberg weer een wedstrijd, onder toeziend oog van Theo Joosten, die haar trainingen begeleidt. De 32-jarige Ethiopische liep op deze – voor haar nieuwe – afstand 50.04.

Kim Dillen werd tweede in 51.29, véél sneller dan vorig jaar toen ze in 52.23 ook de eerste Nederlandse was. En sneller dan haar p.r. van 51.53 uit de Zevenheuvelenloop van 2013. Lucy Macharia was derde in 51.55.
winnaarDe wedstrijd bij de mannen werd gewonnen door Abraham Cheroben. De 23-jarige Keniaan verraste dit jaar al met een 27.35 op de 10km in Utrecht en een 59.10 op de halve marathon van Valencia. Vorig jaar liep hij die afstand in Valencia al in 58.48. In Berlijn liep hij een 25km in 1.12.31, vorig jaar in 1.11.47. Op een winderig parcours in het Montferland kwam hij 42.54, met Geoffrey Yegon als tweede in dezelfde tijd en Frederick Kipkosgei in 43.08 als derde (bron).

Alle uitslagen zijn hier te vinden.

site organisatie

Geen opmerkingen: