zondag 27 december 2015

Verslag van de 2e Dijkencross in Pannerden

Frank Reintjes en Tom van Beusekom
Wissema pareert aanval Awal in Dijkencross

Door Benno Stevering

PANNERDEN – Voor Edwin Wissema uit Didam verliep de 5,3 kilometer in Pannerden zondagochtend perfect.  Hij won de strijd tegen de 23 jaar jongere Siray Awalaman uit Doesburg. ‘’De eerste kilometer ging erg snel in 3.08 minuten. Ik train veel op hard starten waar ik veel winst uit kan pakken. Met mijn 17.05 minuten zat ik amper vier tellen van mijn snelste tijd op de vijf kilometer in Pannerden af. Mijn pr staat op 15.40 minuten. Ik ben erg tevreden. Thijs Hubers van ons Craft team en Siray Awalaman uit Doesburg van Argo gingen goed mee. Thijs moest na 2 kilometer lossen en Siray ging verder met me mee. Het ging kop over kop. Tot in de slotfase waarbij ik hem met 500 meter voor de eindstreep ook kon lossen. De meesten schieten al snel in verzuring met dit tempo. Als je het niet aankan dan kun je de gehele wedstrijd verknallen. Ik ben net terug uit Turkije en heb veel kilometers gedraaid. Qua intensiteit heb ik elke dag door kunnen trainen. Alles heb ik in het teken gezet van het tien kilometer NK masters in Schoorl. Na mijn ontstoken knie in april ben ik niet meer geblesseerd geweest. Elke overbelasting in mijn training hou ik goed in de gaten.’’ Saskia Weinans uit Gendringen liep zich met 19.22 minuten in de kijker en zat dicht tegen  haar oude niveau aan. ‘’Na een rustige start  verloor ik bijna de aansluiting met een groepje voor mij, waardoor ik wellicht onder de 19 minuten had kunnen lopen. Wel had ik bij de vrouwen de controle over de wedstrijd. Vorige week liep ik 19.51 minuten en was nu bijna twintig tellen sneller. Ik kon de slotfase van de vijf kilometer goed doortrekken omdat ik mijn krachten mooi had verdeeld. Mijn doel ligt op het indoor in Apeldoorn voor de 1500 meter.’’ Lisa te Molder uit Zieuwent werd derde achter Sophie van der Most. De behoorlijke wind in de slotfase speelde iedereen parten.

Het verloop op de tien kilometer

Veteraan Frank Reintjes uit Oud-Zevenaar liep met 33.51 minuten dezelfde tijd als vorige week op de tien kilometer. Dit keer werd hij tweede achter  de 18-jarige winnaar Yahala Awalaman uit Doesburg van Argo. Yahala had geen kerstdiner genuttigd en voelde zich krachtiger dan ooit. Hij was dan ook totaal niet vermoeid na afloop.  De tweede finisher Reintjes opperde:  ‘’Het ging super. Dit is echt mijn terrein. Voor mij dit keer geen Futselaar, maar een andere krachtige loper in de persoon van de Ethiopier Yahala.  Ik liep uiteindelijk nog iets in  omdat ik mijn krachten optimaal had verdeeld.. Mijn zoon Daan is ook weer aan het terugkomen na een blessure. Misschien dat hij zich zal laten zien in een van de komende afleveringen.De Syrische kampioensloper Jamal Halal van het AZC in Doetinchem liep samen met mij op met clubgenoot Tom van Beusekom uit Westervoort.’’  Halal is gevlucht uit Damascus en was goed voor snelle tijden waaronder 31 minuten op de tien kilometer en 47 minuten op de vijftien kilometer. Door de oorlog heeft hij drie maanden stilgelegen met zijn training. Hij heeft zich dan ook iets teveel gegeven. Bij de Argo trainers in Doetinchem wordt hij verder begeleid en worden de schema’s voor hem vastgelegd.  Voor hem is het belangrijk zijn duurvermogen weer op peil te krijgen. ‘’Ik train zelf op een goed wedstrijdtempo wat me prima bevalt en niet op souplesse. Dit was weer een leuke dag! Robin Rietman uit Ulft streed samen met veteraan Fred Keurntjes  uit Zevenaar achter Tom van Beusekom. Van Beusekom boekt met zijn vierde plek zichtbaar resultaat na zijn aansluiting bij het Craft Running team onder leiding van Titus Fierkens en gaf aan dat hij een goede keus heeft gemaakt bij zijn trainingsoverstap. Halverwege kwam hij door onder de 17 minuten waar hij erg blij mee was. Met 34.23 minuten was hij dichtbij zijn persoonlijk record van 34.02 minuten.  Robin Rietman van Atletico wist in de slotfase Keurntjes op achterstand te zetten. Fred kon niet mee, maar wist het verschil  met zijn twee jaar oudere Chris Henet uit Bemmel  in de mastercategorie op twee minuten te houden. Deze masters gaan voor het eindklassement. Ook Arjan Terheijden uit Doetinchem kon nog goed volgen in de groep.’’ De Ethiopier Yahala won in 33.09 minuten. Vanaf de start controleerde hij de wedstrijd. Twee weken geleden won hij de langste afstand in de Scharenborgcross. Dit keer was er geen Frank Futselaar uit Westervoort aan de start die vorige week nog bijna twee minuten sneller liep. ’’ Eline de Jong uit Didam won de strijd bij de vrouwen. ‘’De Montferlandrun ging me beter af. De eerste 2,5 kilometer ging erg goed. Maar na de draai op de dijk met de laatste 2,5 kilometer was het pittig lopen tegen de wind in.  Het was Lisa te Molder uit Zieuwent die derde werd. Haar training staat dit keer in het teken van de Rotterdam marathon.  De tweede aflevering in de Dijkencrosscompetitie kreeg in totaal 367 lopers aan de start. De vrijwilligers van het Dijkencrosscomité waren bijzonder content met het verloop van het evenement en de kwaliteit en kwantiteit aan de start.  

Geen opmerkingen: